tisdag 4 februari 2014

3 sätt att leva mer slow

Det är lätt att säga – Sakta ner! Se varandra! Lev tillsammans, inte bredvid varandra.

Men det kan ibland vara svårare att veta hur. När livet snurrar på fortfortfort och vi inte vet hur vi ska kunna hoppa av karusellen. När vi inte har tid att tillsammans skapa våra liv utan springer på i egna spår.

Tre förslag på hur man kan göra för att sakta ner:

1. Schemalägg “långsam” tid tillsammans. Precis som träning och annat planeras in kalendern kan även familjetid planeras in. Tid då familjen umgås tillsammans. Leker!

2. Ha roligt! Om det inte är roligt – fundera på om det funkar för er. Gör det till en vana att känna efter då och då. Kanske en gång i veckan? Kanske varje dag? Eller för varje aktivitet du/ni gör? Funkar det här för oss? Har vi roligt? Känns det bra? Om inte är det dags att tänka till. – Vad vill vi? Hur kan det bli bra för oss? Vad kan vi förändra?

3. Skit i andra!
Ja, jag menar verkligen det. Strunta i vad andra tycker och tänker. Varje familj måste hitta sin egen väg i de ovanstående punkterna. Jag måste själv påminna mig lite då och då om att andras väg kanske inte är den bästa för mig. Och att den väg de väljer säkert är helt rätt för dem. Även om den inte passar mig.

profylax
Foto: Eva Grape Ersson

2 kommentarer:

  1. Jag älskar din nya sida och din sunda syn på livet. Du är en underbar inspiration och slow-manifestet känns helrätt. Så roligt och grattis till nya sidan! KRAM

    SvaraRadera