tisdag 17 februari 2015

Att köpa tid

Underbara Clara refererade i ett blogginlägg till en artikel med en kändis som uppgivet sa - jag önskar man kunde köpa sig tid!

Och ja, som Underbara Clara också skrev så kan man ju göra det!

Det kallas att gå ner i arbetstid. Det kostar på med en minskad inkomst men det ger dig tid att fritt disponera som du vill. 

Men så tänker de flesta inte. Om det inte går att köpa "på riktigt" genom att du byter faktiska pengar mot något verkar det inte riktigt finnas. Att avstå från pengar för att få något rimmar dåligt med kapitalismen och inget vi lärt oss. Dags att tänka om tycker jag. 

Vi har funderat hit och dit. För enkelt är beslutet att gå ner i arbetstid inte. Det påverkar mycket. Inte bara vår faktiska inkomst nu utan även vår pension. Och hur är det med jobbet? Får jag en minskad arbetsbelastning eller förväntas jag göra samma sak på kortare tid och för mindre pengar? Hur mycket Vill jag jobba? Vi är några som är förunnade med jobb vi verkligen tycker om. 

Vi har valt att vara hemma i två år med varje barn och har dragit ut och snålat så mycket som möjligt på föräldrapenningen. Vi har inte levt något lyxliv men jag kan heller inte säga att jag saknar något. Vi har valt bort många tekniska prylar, vi shoppar inte som hobby, vi försöker laga det som går sönder, köper mycket second hand och har ingen tidning. Ett stort plus är ju att detta är bra för miljön också!

I höst ska vi börja jobba igen och mer pengar i plånboken sitter fint. Våra omkostnader har ökat då vi i stort sett bara köper ekologiska produkter och vi har köpt en sommarstuga som vi ska amortera på. Vi vill gärna kunna spara lite till en kommande långresa och samtidigt inte känna att vi behöver snåla allt för mycket. 


Det är sånt som känns viktigt för just oss. 

Men det hela handlar väldigt mycket om invanda vanor. Många skulle nog tycka att det liv vi lever är torftigt medan vi själva inte känner att vi försakar så mycket. Och vi måste fråga oss själva vad som är viktigt. Vad värdesätter vi mest av allt?

I vår familj svarar vi tid med och för varandra. 
Det ger också mer utrymme att göra saker på egen hand då man inte behöver känna att man "tar" tid från familjen. 

För egen del känns det bakvänt när en till exempel jobbar för att ha råd med städhjälp eftersom man inte har tid att städa. Det blir lätt en ond cirkel. 

Alla gör vi våra val utifrån våra egna förutsättningar, ideal och tankegångar. Hasta inte fram beslut utan ta det slow och känn efter på riktigt vad du, ni, värdesätter och vill. 

En kan köpa sig tid. 

(Och i bakhuvudet har jag att ingen på dödsbädden sagt - jag önskar att jag jobbat mer)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar