fredag 23 maj 2014

Klimatångest 1: Rösta i EU-valet

På söndag är det EU- val och jag hoppas verkligen att du röstar!

Vi måste alla göra det vi kan!

Personligen tycker jag att den absolut viktigaste frågan, som faktiskt överskuggar alla andra superviktiga frågor, är klimatet!

Utan den här jorden vi ärvde är vi rätt körda i vilket fall, typ. 

Ja, jag har klimatångest. Och den beror främst på att folk inte vill se att det barkar åt skogen.
För så länge de flesta vägrar att ens tänka på saken, tänker att det är så långt fram att det inte berör mig, eller försöker hitta argument för att vi inte alls står inför någon kris (vilket för mig bara är ett tecken på rädsla inför framtiden) så kommer våra politiker inte känna sig pressade nog att fokusera och prioritera klimatfrågan.
Så länge vi väljare tycker att det är viktigare att fortsätta konsumera i samma takt som nu än att faktiskt stoppa upp de klimatförändringar som är i gång kommer politikern fortsätta förhandla om jobbskatteavdrag istället för förnybara energikällor. 

Så gå och rösta!

Om du känner att du behöver bättre koll handlar första avsnittet av Kodjos kval om miljöfrågor

http://www.svtplay.se/video/2008035/avsnitt-1

Föräldravrålets expert Anders Wijkman uttalar sig här

2 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren. <3 Ja, nu finns det faktiskt lite bloggplaner. :-) Jag vet inte om jag kommer att komma igång nu eller till hösten, för jag känner att ska det göras så ska det göras med en Plan som gör så att det känns kul, inte slukar för mycket tid, samt ser till så att jag inte faller ner i de fallgropar som finns för mig i blogg- & internetvärlden. :-) (Du vet allt det jag alltid tjatar om - syfte, struktur, tydlighet osv. ;-) )
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du lyfter frågan om att rösta. Jag är ganska insatt i politiken då jag är engagerad i det, och kan säga att det är superduperviktigt att man säger till, och inte bara genom att rösta utan att skicka in medborgarförslag, kräv möten med politikerna, mejla mejla mejla och vara rent allmänt jobbiga. Säger man inget, görs inget.

    SvaraRadera