onsdag 5 november 2014

Smärtan och jag samarbetade för att barnet skulle komma ut

Som ni känner till så har jag förlossningsförberedande kurser. Det är otroligt givande och roligt! Nu håller jag också på att utbilda mig till doula för att ytterliga kunna stödja under själva förlossningen och inte bara som profylax.

Förra veckan fick jag detta fantastiska brev från en kursdeltagare:

Hej!
Jag och min man gick en kurs hos er i feb/mars 2013. Vår son föddes 18/3-2013, bara några veckor efter att vi gått kursen. Förlossningen gick jättebra, vår lilla Milton kom ca 1 ½ timme efter att vi kommit in på förlossningen. Jag fick ryggmärgsbedövning ganska omgående och det var jag redan före noga med att jag ville ha. Den har fungerat kanon på mig. Förlossningen var snabb och intensiv! Jag och min man kände oss väl förberedda efter er kurs. Nu var det vårt 2:a barn men jag känner att jag och min man hade ett bättre tänk och lugn inför denna förlossning. Det som hjälpte mig bäst var att smärtan var något positivt, att det hjälper min kropp att förbereda att ett barn ska ut. Att smärtan och jag ”samarbetade” för att barnet skulle komma ut. Det hjälpte mig slappna av under värkarna på ett bättre sätt än förra förlossningen. Sen var det skönt att jag och min man fick en anledning att verkligen fokusera på vårt kommande barn tillsammans under kursens gång. Kan lätt glömmas bort när man redan har ett barn som behöver uppmärksamhet.

Jag känner så stor tacksamhet över detta. Tack för att jag fick vara med!

Jag tycker också att den här mamman på ett så bra sätt förmedlar Föda Utan Rädsla. En förlossning där mamman och pappan var ett team som kände sig förberedda och lugna. De visste vad de skulle göra. Smärtan var något positivt! Fokus och avslappning.

















Foto: egen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar