tisdag 18 november 2014

Tips på adventskalendrar att göra själv.

Jag surfade in på Oh Happy day och hitta olika förslag på adventskalendrar en kan göra själv. Så himla fina! Jag gillar verkligen den första på bild! Men den är ju väldigt ambitös. Jag gillar också den med toarullarna, för att det verkligen är sådant en har hemma. Så enkelt och bra!




bild: Oh Happy Day
Själv har jag de senaste åren gjort paketkalender till barnen. De får öppna ett paket varannan dag. Vad de får är i största del saker vi redan har!
Alla julfilmer, julböcker och liknande åker ner i adventslådan efter julhelgen och kommer sedan fram genom adventskalendern.

Jag är inget fan av slit och släng och vill inte ge barnen "skräp" och jag vill också förmedla att man inte bara får och får. Men jag vill också dela med mig att det magiska som julen kan vara. Jag tycker att jag har hittat en bra medelväg här. Jag och barnen är nöjda! (och miljön och vår ekonomi). Jag märker på dottern som är äldst att hon blir glad när hon får den där fina, roliga boken som hon inte sett på ett år, eller den där filmen!

Paketkalenderna består således av
  • Böcker om julen som vi redan har. (Kanske köper vi någon ny).
  • Filmer om julen som vi redan har. Kanske finns något nytt på Netflix att titta på också?
  • I första paketet finns så klart adventsstjärnan till barnrummet.
  • Annat julpynt. T.ex. en låda glitter var populärt i förra årets kalender.
  • Tomtebloss
  • Aktiviteter som att baka pepparkakor eller lussebullar
  • Julpyssel
För fler ideer på hur en ska slå in en eventuell paketkalender finns ju alltid bild-google. Så praktiskt!

Även the crafty Crow har gjort en sammanställnign med roliga kalendrar.
Jag gillar bland annat denna som ju också kan målas, tänker jag mig. Kanske kan dagens låda målas varje dag utöver att barnet får en present. På julafton har en ett riktigt konstverk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar