lördag 14 februari 2015

Uppvaknandet: Plastbantat

Jag har "plastbantat" lite smått här hemma under flera år. Jag har tänkt på att inte köpa saker som tex nya galgar i plast och jag har slängt några leksaker i mjuk plast. Jag har sagt till de som vill köpa present till barnen att ev kläder ska vara eko och leksakerna inte i plast. Maken har köpt det. Vi har ätit uteslutande ekologiskt hemma under ett par år vilket också maken varit helt med på. Jag har dock tyckt att det gått lite trögt detta med plastbantningen.

Det var tills vi såg denna:



Del 2 hittar du genom att söka Underkastelsen del 2

Se den! Min man är naturvetare. Han köper inte mina argument om att "jag har läst i en grupp på FB" eller "jag känner..." Men efter denna dokumentär om vad plasterna gör med oss...

När vi kom hem från jobbet dagen efter for barnens far runt som en virvelvind här hemma. Först åkte flera kassar med plastleksaker. Bland annat några av barnens mest lekta. (Som de inte saknar).

Sen for han genom köket och slängde plastredskap och bunkar. 

Vi beställde också fem matlådor i metall från ekokul.  Vi ska prova oss fram och byter ut matlådor eftersom. 
Det var i alla fall år sedan jag fick mannen att inte värma mat i plastlådan.

Jag återkommer med stegen i vårt plastbantande. 


En lösning för att inte ha osten i plastpåse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar