onsdag 4 mars 2015

Plantera om växter

I söndags planterade jag och barnen om några krukväxter. Det var väldigt kul och väldigt krävande och resulterade i att jag och dottern både bråkade och var väldigt stolta när det var klart. Men det hör väl till.

Jag tycker mycket om att göra vardagssaker tillsammans med barnen. Jag är inte så mycket för att leka rollekar med dem men vill gärna ha med dem i det jag gör. Jag önskar bara att jag hade förberett detta något bättre... Lera i hela badrummet och otroligt leriga barn som klampade ut på mattan... och som inte ville lyssna när jag sa att de måste stanna i badrummet tills vi duschat av dem. Ja, ni fattar.

Det hela resulterade bland annat i några nya krukor på fönsterbrädan i dotterns rum så det var ju något mycket positivt. Vi delade på några växter som höll på att växa ur sina krukor och plockade upp den julglöd(?) som överlevt ett jularrangemang.

Över lag en bra aktivitet med barnen.

Och kolla in vår avokadoplanta!




4 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att ni både hade roligt och att mamman fick nägra gråa hår på samma gång ;-)!

    Det här påminde mig om att vi behöver ta tag i en hel del växter här hemma vi med. Såg förresten att du ville ha skott från dr. Westerlund. Du får jättegärna av mig om du vill, vår behöver tuktas till lite!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tar jag gärna emot!
      Denna resa går också mot Sydostasien. Kambodja och Vietnam mest.

      Radera
  2. Å smulpaj! Måste göra smulpaj nån dag, tack för tipset!

    Jag brukar plantera om krukväxterna utomhus, då kan man spilla hur mycket man vill. Jag är rätt så klumpig av mig och har väldigt ont av skräp på golvet så även om barnen inte vill vara med gör jag det utomhus. ;-)

    Förresten, en sån mamma är jag med. En som inte gärna leker men som är grym på att ha med barnen i vardagen och på att pyssla med dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att planetara om ute var absolut min tanke först. Men vi bor två trappor upp och det var verkligen inte väder för det! ;)

      Radera